facebook twitter linkedin youtube sound cloud instagram telegram whatsapp   

language

المقال الثانى الأم العاملة

 

 

الأم العاملة د نسرين سليمان???? فيه حاجات كتير أولاد الأم اللي بتشتغل بيتعلموها مثل :-

1. المرونة اللي بيتعلموها من جدول الأم اللي ممكن يتغير ويبقى عندها شغل مثلا فيضطروا يغيروا معاد تمرين أو زيارة... وزي ما الروتين مطلوب ومفيد، بردو التغييرات المفاجئة بتعلم الطفل مهارات مختلفة، زي مهارة حل المشكلات والتفكير الإبداعي علشان يحل المشكلة اللي واجهته فجأة .

2. قوة الإرادة بيتعلموها من مواقف كتير زي مثلا من حكايات الأم عن شغلها ودي حاجة مهمة جدا وهي إن الطفل يشترك في انه يقول رأيه في الأمور الحياتية المختلفة وازاي هي قابلتها مشكلة وازاي عملت محاولات كتير لغاية ما حلت المشكلة وازاي عرضتها في الاجتماع ... وهكذا..

3. أما الاستقلالية، فتأتى من اضطرار الأم إنها مثلا متبقاش موجودة وقت الغدا أحيانا فأولادها بيضطروا يتعلموا انهم يعملوا أكل بسيط لنفسهم والحقيقة انه الان في شخص هيفكر وهو بيقرأ الكلام ده، إنه ايه الأم القاسية اللي سايبة ولادها يحضروا لنفسهم حاجات.. المهارة دي بالذات عندي أحسن ما نطلع ولاد محتاجين دائما لماما تأكلهم وتشربهم وتعملهم ساندوتشات وهما عندهم عشرين سنة والأم نفسها هي اللي بترجع تتضايق من إن ولادها معتمدين عليها طول الوقت..

4. القدرة على التفكير الإبداعي: تفكير أطفال الأمهات العاملات بيبقى غصب عنهم تفكير إبداعي وبيبقى مكون رئيسي في شخصياتهم..

طبعا، الأطفال محتاجين نساعدهم على طريقة التفكير وعلشان الأطفال دول بيتعلموا الاستقلالية، بيتعلموا كيف ينجزوا بأفضل طريقة أو بأسهل طريقة وبالتالي بيتعلم حل المشكلات.

5. تقديرالتخطيط والتنظيم لحد كبير وكمان تقدير الأجازات علشان يفصلوا ويأخذوا راحة من دائرة الشغل وبس.

لكن هل الطفل هيتعلم كل ده من نفسه ولا الأم عليها دور؟

أكيد طبعا لما الأم بتتكلم عن شغلها بطريقة إيجابية حتى في وجود مشكلة، وإيه الخطوات اللي اتبعتها علشان تحل المشكلة دي، وكمان كل ده بيحصل بشرط إن الأم يبقى عندها الوعي الكافي والفهم لأهمية التوافق بين حياتها العملية وأولادها، وإنها توفر الوقت النوعي العالي علشان تركز جهودها مع ولادها في الوقت القليل المتاح.

بانتظار تواصلكم و استفساراتكم

تحياتي

د. نسرين سليمان
استشارى أسرى و نفسي
يسعدنا تواصلكم هاتفيا و واتس اب
00601133586605
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Fb/nesren alnour acad m
www. alnour-academyeg.com
www. alnour-academy.com
https://m.facebook.com /alnouracademy
Dr. Nesrin Soliman استشارى تدريب و أسرى و نفسي

أو على قناة أكاديمية النور الدولية للتدريب و التنمية البشرية على التليجرام
برئاسة د / نسرين سليمان
محاضرات أسرية و تربوية و تطوير الذات
https://telegram.me/AIADRNesrenSoliman
#السعودية #عمان #مسقط #مصر #ماليزيا #الإمارات #عمان #تنمية_بشرية #تسويق #تدريب #تطوير #كورسات #تعليم #خدمة_عملاء #إعداد_قادة #hr #تطوير_الذات